Program profilaktyki

PROGRAM PROFILAKTYKI

SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 91 im. LEONIDA TELIGI w ŁODZI


  I. PODSTAWA PRAWNA

 

Podstawą prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych w ramach szkolnego programu profilaktyki, stanowią:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej ? art. 72
  • Konwencja o Prawach Dziecka ? art. 3,19,33
  • Ustawa z dania 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Z 1996 r. nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
  • ?Rozporządzenia MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458)
  • ?Rozporządzenie MENiS z dania 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 10 z 2002r., poz 96)
  • Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lipca 2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartościach rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. nr 121 z 2002 r., poz 1037)
  • Program Ochrony Zdrowia Psychicznego
  • Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii

II. Założenia ogólne programu

 

Najważniejsze działania szkoły w zakresie profilaktyki pierwszorzędowej to:

 

  • stwarzanie przyjaznego klimatu ( dobra komunikacja, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, udzielanie emocjonalnego wsparcia dzieciom i młodzieży, szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach);
  • wypracowanie wspólnej polityki szkoły wobec palenia, picia alkoholu i odurzania się narkotykami oraz konsekwentne jej wdrażanie;
  • budowanie dobrych relacji z rodzicami i pozyskiwanie ich jako sojuszników w realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych, prowadzonych przez nauczycieli;
  •  pomoc uczniom mającym trudności w nauce;
  • wczesne rozpoznawanie uczniów uczniów grup ryzyka i kierowanie ich do pedagoga lub psychologa w celu przeprowadzenie wstępnej diagnozy;
  • kierowanie uczniów zagrożonych. (w porozumieniu z rodzicami) do poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej instytucji udzielającej specjalistycznej pomocy;
  • udzielanie uczniom i rodzicom informacji o specjalistycznej pomocy poza szkołą;
  • szkolenie się kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń oraz umiejętności wychowawczych.

III. Cele programu profilaktyki

 

Celem programu profilaktyki jest wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności nowych zachowań wobec współczesnych zagrożeń.

 

Cele jakie chcemy osiągnąć to:

  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa uczniów,
  • Przekazanie informacji o konsekwencjach palenia tytoniu, picia alkoholu i używania środków psychoaktywnych,
  • Rozwijanie psychospołecznych umiejętności życiowych uczniów umożliwiających radzenie sobie z problemami życia codziennego i samorealizacją,
  • Kształtowanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz motywowania do podejmowania w środowisku szkolnym różnych form aktywności zaspokajających potrzeby psychiczne, emocjonalne, społeczne i duchowe,
  • Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenie sobie w sytuacjach trudnych,
  • Rozszerzanie form pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.

Cele są realizowane przez:

  • Programy informacyjno ? edukacyjne,
  • Programy profilaktyczne,
  • Zajęcia alternatywne,
  • Współpracę między różnymi instytucjami( szkoły, poradnie, policja, samorząd)

IV. Diagnoza

 

  • Uczniowie szkoły, to dzieci w wieku 6/7-12 lat  uczniów,
  • Część z nich wychowuje się w rodzinach rozbitych, bądź zrekonstruowanych,
  • Niski status materialny ? ok. 10% rodzin,
  • Brak rażących naruszeń norm i zasad zachowania uczniów w szkole : nieliczne przypadki wagarów, kilku uczniów ma naganna ocenę z zachowania, 
  • Analiza wyników ankiet uczniowskich wykazała, że największym problemem w relacjach koleżeńskich jest agresja słowna (poniżanie, lekceważenie i izolowanie,
  • Co trzeci uczeń deklaruje, że czuje się w szkole bezpiecznie,
  • Obserwacja nawyków żywieniowych uczniów nie wskazuje na konieczność podejmowania nowych działań prozdrowotnych w tym zakresie, kontynuowane będą prowadzone dotychczas projekty prozdrowotne,
  • Część uczniów ma za sobą inicjację nikotynową i alkoholową, przy czym rodzice akceptują ?kontrolowane? picie alkoholu przez dzieci w formie, np. toastów urodzinowych, czy noworocznych.

V. Obszary działań

 

Działania z zakresu programu profilaktycznego będą obejmowały cztery obszary:

 

1. Ogólnowychowawczy:

  • Funkcjonowanie społeczne i komunikacja interpersonalna
  • Rozwijanie uzdolnień i zagospodarowanie czasu wolnego
  • Niepowodzenia szkolne
  • Agresja

2. Uzależnienia

  • Nikotynizm
  • Narkomania
  • Alkoholizm

3. Zdrowie:

  • Higiena osobista
  • Wypoczynek
  • Odżywianie

4. Bezpieczeństwo

  • Bezpieczne użytkowanie urządzeń elektrycznych
  • Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły
  • Bezpieczna szkoła
  • Bezpieczne ferie i wakacje
  • Karta rowerowa

Będą realizowane w ramach:

  • godzin wychowawczych
  • nauczania różnych przedmiotów i bloków przedmiotowych,
  • ścieżek edukacyjnych,
  • zajęć świetlicowych,
  • spotkań z rodzicami,
  • Rad Pedagogicznych.

W realizacji programu uczestniczyć będą:

  • uczniowie
  • nauczyciele i inni pracownicy szkoły
  • rodzice
  • zaproszeni specjaliści.

 Działania skierowane do uczniów


1. Zapoznanie uczniów z obowiązującymi regulaminami:

  • Zapoznanie uczniów na godzinach wychowawczych ze Statutem, WSO, Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki

2. Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska wychowawczego szkoły.  

  • Zapoznanie uczniów z punktami statutu dotyczącymi zakazu używania środków uzależniających i opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych
  • Systematyczna kontrola boiska, toalet i pomieszczeń szkoły w ramach dyżurów nauczycieli.

3. Propagowanie zdrowego stylu życia.

  • Zachęcanie uczniów do udziału w akcjach profilaktycznych (Dzień bez Papierosa, Światowy Dzień Walki z AIDS itp.).
  • plakaty,
  • gazetki tematyczne,
  • konkursy,
  • spotkania ze specjalistami z zakresu profilaktyki uzależnień,
  • zajęcia propagujące zdrowe odżywianie, ruch na świeżym powietrzu

Działania skierowane do rodziców:


1. Informowanie rodziców o pracach szkoły.

  • Zapoznanie ze Statutem Szkoły (w tym z WSO), Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki, regulaminami organizacyjnymi.
  • Organizowanie Dni Otwartych Szkoły.

2. Informowanie rodziców o funkcjonowaniu dziecka w szkole.

  • Informowanie na zebraniach z rodzicami o wynikach w nauce i zachowaniu dzieci,
  • Indywidualne spotkania z wychowawcą i pedagogiem,
  • Pisma informujące o wynikach w nauce,
  • Spotkania z pedagogiem dla rodziców uczniów klas I na temat adaptacji i pracy pedagoga.

3. Współpraca z rodzicami.

  • Pomoc rodziców przy organizacji imprez szkolnych,
  • Systematyczna współpraca z Radą Rodziców.

Działania skierowane do nauczycieli:


1. Propagowanie kursów i szkoleń

  • informowanie o kursach i szkoleniach w pokoju nauczycielskim
  • promowanie nauczycieli doskonalących się w profilaktyce i wychowaniu,

2. Organizacja szkoleń i warsztatów

  • spotkania z pracownikami Poradni oraz różnych organizacji zajmujących się problematyką pedagogiczną z zakresu wychowania oraz profilaktyki uzależnień.

3. Propagowanie literatury dotyczącej profilaktyki uzależnień

  • pozyskiwanie i udostępnianie materiałów dotyczących profilaktyki uzależnień

Działania alternatywne:


1. Praca w organizacjach działających w szkole

  • Działalność Samorządu Uczniowskiego
  • Działalność LOP
  • Współpraca z PCK
  • Współpraca ze Szczepem Harcerskim im.Traugutta
  • Działalność szkolnego Koła TPD

2. Zajęcia sportowe

  • Działalność SKS, zespoły taneczne, Judo, Karate

3. Promocja zdrowego stylu życia

  • Konkursy i akcje dotyczące zdrowego stylu życia:
  • Spotkania z pielęgniarką szkolną dotyczące chorób i higieny
  • Filmy dotyczące zagrożeń cywilizacyjnych
  • Gazetki tematyczne

4. Zajęcia pozalekcyjne

  • Koła przedmiotowe: informatyczne, języka polskiego, matematyczne, przyrodnicze, historyczne, języka angielskiego, plastyczne, zespół wokalny, koło teatralne ,,Trupa ?91?, koła kulinarnego, zbiórki gromady zuchowej ?Pszczółki?  oraz drużyn harcerskich

5.Organizacjaimprez masowych

  • Wyjścia na spektakle filmowe, koncerty muzyczne, wystawy
  • Wycieczki klasowe
  • Dyskoteki szkolne
  • Organizacja imprez zgodnie z Kalendarium Imprez Szkolnych

6.Organizacja, propagowanie olimpiad, konkursów i zawodów

  • Udział w zawodach sportowych
  • Udział w konkursach wiedzy
  • Udział w konkursach przedmiotowych


VI. Obowiązki osób odpowiedzialnych za realizację programu profilaktyki


Obowiązki dyrektora:

  1. Zakłada, że w jego szkole funkcja profilaktyki musi być spójna z funkcją wychowania.
  2. Posiada podstawową wiedzę w zakresie profilaktyki problemowej.
  3. Umacnia pozytywne relacje intrerpersonalne w szkole.
  4. Premiuje doskonalących się nauczycieli.
  5. Zachęca uczniów do udziału w działaniach profilaktycznych.
  6. Włącza rodziców do współpracy w tworzeniu i realizacji szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego.
  7. Wspiera finansowo i organizacyjne działania profilaktyczne w swoim środowisku.

Obowiązki pedagoga szkolnego:

 

  1. Diagnozowanie problemów wychowawczych szkoły.
  2. Koordynowanie i monitorowanie przebiegu realizacji planu profilaktyczno ? wychowawczego szkoły.
  3. Wspieranie wychowawcy i pozostałych pracowników w realizacji zadań profilaktyczno ? wychowawczych wynikających z planu wychowawczego szkoły.
  4. Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu (rady pedagogiczne).
  5. Praca indywidualna i grupowa z uczniami i rodzicami.
  6. Propaguje treści i programy profilaktyczne.
  7. Rozpoznaje potrzeby ekonomiczne uczniów .
  8. Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.

Obowiązki nauczycieli (nauczycieli wychowawców):

 

  1. Promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu.
  2. Utrzymuje osobowe relacje z uczniami (poprzez konsultacje, indywidualne rozmowy).
  3. Konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym oraz pozostałymi pracownikami szkoły.
  4. Doskonali się osobowościowo.
  5. Dostrzega indywidualność dziecka, indywidualizuje oddziaływania.
  6. Ma pozytywne relacje z rodzicami, potrafi pozyskać rodziców do współpracy.
  7. Doskonali się zawodowo.

Obowiązki rodziców:


1. Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka.
2. Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane wspólnie oddziaływania profilaktyczno ? wychowawcze i opiekuńcze.
3. Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im.
4. Stanowią wzór osobowy ? model dla dziecka.
5. Dbają o dobry kontakt z dzieckiem.


VIII. Efekty działań


Efekty naszych działań, czyli to, co chcemy osiągnąć to:


  1. Pozyskanie rodziców do aktywnej współpracy.
  2. Wyciszenie agresji.
  3. Nabycie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez uczniów..
  4. Poprawa w relacjach uczeń- uczeń, uczeń- osoba dorosła.
  5. Podniesienie poziomu poczucia bezpieczeństwa w szkole.
  6. Wolność od nałogów.
  7. Wzrost kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie radzenia sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych.
  8. Wzrost poczucia własnej wartości, umiejętność dokonania samooceny.

IX. Formy ewaluacji

  • Analiza sytuacji wychowawczej szkoły (sprawozdania z Rad Pedagogicznych; dyrekcja, nauczyciele)
  • Sondaż elektroniczny
  • Konsultacje z nauczycielami i rodzicami

Ewaluacja będzie przebiegała etapami, po roku funkcjonowania , a przede wszystkim po zakończeniu programu. Wyniki zostaną opublikowane w postaci diagnozy, analizy. raportu i opinii.